کد خبر: 1226908
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با «جوان» مطرح کرد

جوان آنلاین: عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می‌گوید: فروش نفت و گاز در شرایط تحریم مقتضیات خاص خودش را دارد و سیاست‌های دولت در زمینه تنوع‌بخشیدن به مبادی تجارت انرژی کشور و پیگیری سیاست پالایشگاهداری فراسرزمینی در کنار تمرکز بر عرضه نفت‌خام به پالایشگاه‌های کوچک مقیاس ولی متعدد سبب شد در این شرایط از تمامی ظرفیت‌ها بهره بگیریم و توانستیم در زمینه فروش نفت‌خام رکوردزنی داشته باشیم و به سطح فروش نفت‌خام به بیشترین میزان ممکن برسیم. 
 
تاریخ نشان می‌دهد کشورمان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره به بهانه‌های مختلف تحت تحریم قرار داشته است. به باور کارشناسان، آنقدر با تحریم‌ها مواجه بوده‌ایم که یاد گرفته‌ایم در شرایط تحریم به فعالیت ادامه دهیم و تسلیم نشویم، البته پرواضح است که زندگی در شرایط تحریم سختی‌های خاص خودش را دارد. قطعاً در شرایط غیرتحریمی فروش نفت و گاز از مبادی رسمی با سهولت صورت می‌گرفت، اما در شرایط تحریم باید برای این موضوع چاره‌اندیشی می‌کردیم. وزارت نفت سیاست صدور خدمات فنی- مهندسی و سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی، عرضه نفت به مینی ریفاینری‌ها (پالایشگاه‌های کوچک) در شرق آسیا و استفاده از روش تهاتر برای دریافت وجوه مربوط به نفت و گاز را به اجرا گذاشت. این سیاست‌ها در نهایت نتیجه داد، به نحوی که صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی ۴/۵ درصدی کشورمان طی سال گذشته میلادی خبر داد که بخش زیادی از آن را مرهون صنعت نفت است. همچنین برای اولین بار فروش نفت‌خام به ۶/۱ میلیون بشکه در روز رسید که طی شش سال گذشته به این حد نرسیده بود. 
جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» در خصوص رشد اقتصادی ۴/۵ درصدی کشور که صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش سه ماهه‌اش اعلام کرد، گفت: بخشی از این رشد به فروش نفت‌خام کشور برمی‌گردد و بخشی از آن به رشد شرکت‌های دانش‌بنیان مربوط می‌شود. سرمایه‌گذاری‌های صنعتی نیز در این امر دخیل بوده‌اند، اما واقعیت این است که صنایع نفت و گاز سهم زیادی در دستیابی ما به این رشد اقتصادی ایفا کرده‌اند. وی ادامه داد: رشد اقتصادی کشور در شرایط تحریمی فعلی نشان می‌دهد سیاستگذاری‌های درستی در راستای بهبود وضعیت اقتصادی کشور داشته‌ایم. به طور مثال، ورودمان به سازمان‌هایی مانند بریکس، شانگ‌های و اکو به ما کمک کرد در مناسبات منطقه‌ای و جهانی نقش پررنگ‌تری ایفا کنیم. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور خاطرنشان کرد: شواهد نشان می‌دهد برجام دیگر موضوعیتی ندارد و تحریم‌ها نتوانسته‌اند ما را از ادامه حیات اقتصادی‌مان بازدارند. 
قادری گفت: بر اثر سیاستگذاری‌های صحیحی که از سوی دولت سیزدهم و وزارت نفت صورت گرفت، توانستیم نفت خود را به فروش برسانیم. اگرچه در شرایط تحریم مجبور هستیم تا حدی تخفیف برای خریداران قائل شویم، اما هدف تحریم‌ها مبنی بر مسدود‌کردن راه فروش نفت و گاز کشور محقق نشد. به گفته عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، روش‌هایی مانند سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی به ما کمک کرد خنثی‌سازی تحریم‌ها را در دستور کار قرار دهیم. قادری گفت: تبدیل نفت و گاز به فرآورده در همه جای دنیا مورد تأیید است. از آنجا که به لحاظ مالی در شرایط تحریم در مضیقه هستیم، سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی در ازای عرضه نفت و صدور خدمات فنی- مهندسی به کشور هدف در دستور کار قرار گرفت. از این طریق توانستیم بستری برای فروش نفت‌خام کشور به وجود بیاوریم و تحریم‌ها را خنثی کنیم. وی ادامه داد: به منظور خنثی‌سازی تحریم‌ها سیاست‌هایی را در کشور پیگیری کردیم. استفاده حداکثری از توان دانش‌بنیانی کشور در صنایع نفت و گاز یکی از این سیاست‌ها بود. به واسطه پیشرفت‌های دانش‌بنیانی نه تنها نیاز‌های خود را در این صنایع رفع کردیم، بلکه بستری برای صدور خدمات فنی- مهندسی به دیگر کشور‌ها به وجود آمد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار